fredag 2 september 2016

Bahnhof

Bahnhof är ett bolag jag inte tidigare nämnt på bloggen, men som jag dock ägt under flera år. Min avkastning har varit fantastisk (upp över 150 % plus utdelningar). Innehavet är idag mitt största (ca 30 % av portföljen), det har t.o.m. gått om Apple tack vare att Apple stått ganska still senaste två åren.

Bahnhof är en bredbandsleverantör, noterad på aktietorget. Bolaget är i mitt tycke ett wonderful company. Stabil och snabbväxande verksamhet. Gynnsam ägarbild där ägarna idag leder företaget. Starka finanser. Starkt varumärke (håller hårt på sekretess vilket många kunder uppskattar).



Verksamhetsåret 2016 har öppnats starkt. Q1 2016 blev enligt följande.
  • Omsättning 192,6 Mkr (upp 37,0 %)
  • Resultat innan avskrivningar (EBITDA): 29,5 Mkr (upp 27,7 %)
  • Rörelseresultat (EBIT): 23,2 Mkr (upp 27,5 %)
  • Resultat efter skatt: 17,6 Mkr (upp 23,9 %)
  • EPS: 2,14 kr (upp, 26,6 %)

Bahnhof släppte Q2 2016 för en dryg vecka sedan. Rapporten blev enligt följande.
  • Omsättning: 196,6 Mkr (upp 27,3 %)
  • Resultat innan avskrivningar (EBITDA): 29,3 Mkr (upp 15,4 %)
  • Rörelseresultat (EBIT): 22,9 Mkr (upp 17,4 %)
  • Resultat efter skatt: 17,2 Mkr (upp 11,7 %)
  • EPS: 2,09 kr (upp 15,5 %)

Som framgår ovan ångar Bahnhof på i en rasande fart. Bolaget förväntas omsätta 800 Mkr i år med ett rörelseresultat om 95 Mkr. Prognosen är att bolaget ska omsätta 1 miljard om två år med ett rörelseresultat runt 120 Mkr. Som bolaget går idag och som det tuggat på de senaste åren känns detta fullt rimligt.

Marknaden är dess värre medveten om tillväxten och bolagskvalitén varför aktien värderas därefter. Min aningen konservativa uppfattning är att aktien idag är dyr, men vem vet, om några år kanske dagens kurs känns låg.

11 kommentarer:

  1. Har samma dilemma som du har, Bahnhof är ett stort innehav och ett fint bolag men det är förbaskat dyrt. Det värderas till 30x EPS på årets prognos. När jag köpte var värderingen 12x och jag kan inte säga att bolaget nu förtjänar en 2,5 x högre multipel.

    Samtidigt är det förbaskat svårt att sälja, jag tänker för mig själv att jag kan missa en fortsatt uppgång och det hade svidit rejält. Jag vill helt enkelt inte missa en sekund av festen. Samtidigt har jag många gånger tidigare tänkt att Bahn är övervärderad och funderat på att sälja och varje gång har jag avstått, vilket jag är mycket glad för med facit i hand. Därför har jag en sorts tacksamhetsskuld till Bahn. När det såg som mörkast och mest övervärderat ut svek bolaget inte mig och därför har jag svårt att dra ut sladden till respiratorn nu och svika bolaget. Mycket svårt läge som jag brottas med ofta; hur ska man hantera denna guldgosse till aktie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Runt 30x årets förväntade EPS känns högt. Varken Du eller jag skulle få för oss att betala det, men det är inte orimligt högt.

      Vad ska man göra? Sälja nu och vänta in P/E 15? Det kan ta ett decennium. Nej, så länge fundamenta fortsätter att utveckla sig väl är det bara att spänna fast säkerhetsbältet och åka med i upp- och nergång.

      Radera
  2. Hej!
    Har också lagt in Banhhof i min analysmall och det ser ut som att vi har skillnad i EPS för 2007 och 2008. Din EPS ser för hög ut och det är nog även därför ditt kriterium om intjänande tillväxt inte uppfylls?

    Sen undrar jag hur du definierar stark finansiell ställning eftersom det ser ut som om de båda underkriterierna får underkänt?

    /Plutusson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag för in data manuellt från årsredovisningarna. Det kan ha smugit sig in något fel, jag hinner inte titta på det idag, men ska se om jag får loss lite tid till det imorgon.

      Listan är gamla Graham-kriterier. Graham-kriterierna för stark finansiell ställning är en bra fingervisning, i synnerhet för personer som är nya till aktier, men den passar inte alla branscher.

      Bahnhof har väldigt stabilt kassaflöde och undviker räntebärande skulder. Bra storlek på kassan. Jag släpper detta som stark finansiell ställning.

      Radera
    2. Det visade sig att EPS för 2007 och 2008 var helt fel, inte i närheten av att vara rätt. Ingen förklaring till hur det blivit så. Nu är det åtgärdad iallafall.

      Radera
  3. Bättre alternativ är Cinnober!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig hört talas om Cinnober. Aktiedata på Avanza indikerar att Cinnober går med förlust. Bättre alternativ vet jag inte om det är, men det är ett alternativ :).

      Radera
  4. Bahnhof är jättefint, bra ledning och trend. Förstår att det är ditt största innehav. En bra aktie att plocka upp på tillfälliga kursnedgångar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var aldrig någon plan från min sida att Bahnhof skulle bli mitt största innehav, det har bara blivit så genom utvecklingen i bolaget samt viss multipelexpansion i aktien.

      Radera
  5. Hej!
    Tack för en bra blogg. Jag har också Bahnhof i min portfölj. Jag har även SinterCast som är världsledande inom sitt gebit och intressant i mina ögon. Du har inte funderat på en analys av detta bolag?

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Har nu lagt till den här bloggen på listan över svenska ekonomibloggar.

    http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera