lördag 21 juli 2012

Axis Q2 2012


Nu är jag åter efter två veckors semester. Under semestern presenterade Axis sin Q2:a. Jag passade på att köpa Axis efter Q1-rapporten då aktien fick mycket stryk på börsen efter att vinsten blev cirka 50 procent lägre än väntat. Q1-rapporten såg jag som en säsongsfluktation och passade på att införskaffa ett fint innehav.

I Axis Q2 skrev Ray Mauritsson bl.a att "efter en svag inledning på året tog försäljningen av nätverksvideoprodukter ny fart under andra kvartalet, vilket gav en försäljning i linje med våra förväntningar. Sammantaget för årets första sex månader resulterar detta i en tillväxt på 24 procent, 18 procent i lokala valutor". 

Andra kvartalet 
  • Nettoomsättningen ökade till 1 044 Mkr (747), motsvarande en tillväxt under andra kvartalet på 40 procent. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 31 procent.
  • Rörelseresultatet ökade till 121 Mkr (90), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 11,6 procent (12,1).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 88 Mkr (66).
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,26 kr (0,96). 
Första halvåret
  • Nettoomsättningen under första halvåret uppgick till 1 925 Mkr (1 555), motsvarande en tillväxt på 24 procent. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 18 procent.
  • Rörelseresultatet minskade till 200 Mkr (216), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10,4 procent (13,9).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 145 Mkr (157).
  • Resultatet per aktie uppgick till 2,08 kr (2,27).
Sammantaget tycker jag det är positivt att nettoomsättningen ökade med 40 procent (31 procent i lokala valutor), att Axis fortfarande rankas som tydlig marknadsledare inom nätverksvideo samt att tillväxtförväntningarna fortfarande ligger runt 25 procent de närmaste åren. Negativt är att rörelsemarginalen tagit en del stryk, men detta är inget jag är speciellt oroad över. Jag läser inte in så mycket över enskilda kvartalsrapporter, vad som är viktigt är att Axis fortsätter utvecklas fint. Marknaden tolkade Q2:an som en "lättnadsrapport" med stigande kurs.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag undrar hur du vågar äga teknikbolag. Deras moat försvinner oerhört fort och att förutspå trender och liknande är mycket svårt. Axis värdering ger exempelvis inget utrymme för negativa överraskningar. Se bara hur Nokia krossades, har du någon exit-strategi när du märker att saker och ting börjar gå snett för något av dina teknikbolag?

    Marwin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marwin,

      Exitstrategi
      Jag har samma exitstrategi för mina teknikbolag som jag har för mina andra långsiktiga innehav. Förhoppningen är självklart att inte behöva sälja innehaven överhuvudtaget. Om försäljning sker beror det på 1) att jag gjort en missbedömning, 2) att något fundamentalt ändrats i bolaget eller 3) att jag tror mig kunna få högre avkastning på annat sätt.

      Skillnaden mellan Apple/Axis och t.ex. HM är att jag följer teknikbolagen i allmänhet och Apple i synnerhet mycket noggrannare än vad jag följer övriga bolag, detta för att jag skall få möjlighet att så fort som möjligt avgöra om något fundamentalt ändrats i bolagen.

      Axis värdering
      HM:s vinsttillväxt är cirka 13 procent och jag tycker bolaget är köpvärt vid P/E 20. Axis vinsttillväxt är 25-30 procent och jag betalade P/E 24. Jag tycker inte P/E 24 är dyrt här. Visst är risken högre än HM, men så är reward.

      Hoppas detta besvarar Dina frågor.

      Radera