- Bolaget har "eviga" produkter (behovet av t.ex. hammare eller skruvmejsel kommer sannolikt inte upphöra de närmaste åren) med låg modegrad (t.ex. hammare eller skruvmejsel byter inte färg eller form årligen vilket gör äldre modeller närmast osäljbara).
- Produkterna har låg innovationsgrad (t.ex. hammare och skruvmejsel har ungefär samma funktion nu som för ett årtionde sedan). Man riskerar således inte att bli utkonkurrerad av ny teknik.
- Det är en lönsam bransch som till skillnad från t.ex. elektronikbranschen inte ägnar sig åt priskrig.
- Branschen har i det närmaste 0-tillväxt vilket gör den oattraktiv för nya konkurrenter.
- Dryga 4/5-delar av försäljningen går till företagskunder (huvudsakligen små- och medelstora bolag) och 1/5-del av försäljningen går till privatpersoner. Man har alltså inga "stora" kunder (man löper således ingen risk för att t.ex. 30% av omsättningen försvinner om en "stor" kund byter leverantör).
----
TILLÄGG
Namnet "Swedol" är dessutom urtråkigt vilket är positivt. :)
Riktigt intressant analys.
SvaraRaderaKan du inte lägga upp den på www.diforum.se under analyser?
Garanterat många som är intresserade av dina tankar där.
Tack.
RaderaNea, jag marknadsför inte bloggen för närvarande. Det står dock fritt för Dig eller andra att länka till den. Om jag ändrar mig angående marknadsföring av bloggen lovar jag att länka på forumet.
Hur mycket fasta kostnader har bolaget dragit på sig tack vare den fantastiska butiksexpansion som bolaget har haft de senaste åren (hyreskostnaderna måste börja närmare sig 100 MSEK per år nu, fasta och bunden i 3-8 år)?
SvaraRaderaDet är nog osannolikt att förvänta sig en liknande expansion framöver, beaktat hur mycket kapital bolaget binder vid expansionen.
Om man bortser från det jämförelsestörande katastrofåret 2012 är CAPEX faktiskt inte så farlig. CAPEX fluktuerar en hel del, men jag tror inte man gör bort sig om man i genomsnitt räknar med att CAPEX ligger runt 30-35% av OCF , vilket inte är så farligt för ett såpass snabbväxande bolag som Swedol.
Radera