tisdag 18 mars 2014

Profit is the name of the game

Det finns naturligtvis undantag, men i det stora hela är huvudsyftet med företagande att tjäna pengar. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Ibland kommer dock marknaden av sig och börjar fokusera på någonting annat. Så är det i teknikmarknaden idag. Högst marknadsandel vinner; om man går med vinst eller ej saknar betydelse. Gud så dumt.

Horace Dediu har en följetång som jag följer med intresse. Han uppskattar bl.a. vinstfördelning i mobiltelefonsegmentet. Det senaste inlägget publicerades idag. Uppskattning av vinstfördelning i mobilsegmentet enligt Dediu är enligt följande:



Som följer av bilagd fil uppskattas Apple ta ca 60 procent av vinsterna i mobiltelefonsegmentet (med andra ord sannolikt upp något från de 56 procent jag skrev om i november). Som även framgår av bilagd bild är detta inte någon "peak" från Apple, utan bolaget har legat runt 60 procent sedan 2011.

Att vinst är viktigt och att stora försäljningsvolymer inte räcker säger sig självt, men är även något HP bittert fick erfara 2011. Den 18 augusti 2011 bekräftade HP att bolaget skulle göra vad som kallades för en strategisk exit från smartphone- och tabletmarknaden samt att bolaget även övervägde att sälja hela PC-verksamheten för att istället satsa på molnlösningar, mjukvara, servrar m.m. Bolaget märkte dock snart att det inte var möjligt att sälja PC-verksamheten varför man valde att fortsätta med den trots allt. Hur som helst, 2011 omsatte HP $127 miljarder och var världens största PC-tillverkare. Slutsats: hög omsättning är inte värt någont om inte vinsterna finns.

Idag bekräftades att Apple börjar sälja en 8GB version av iPhone 5C. Dumma analytiker/finanspress tolkar naturligtvis detta som att det är Androids dominerande marknadsandel (med Samsung i spetsen) som håller på att ta kol på Apple och att detta är ett desperat försök från Apple att råda bot på den å så viktiga marknadsandelen. Håhåjaja. I verkligheten, se bild ovan, går det strålande för Apple. Det är styrelsen som har beslutat att det är dags att sänka paraplyet en aning (se Price Umbrella). Helt i linje med tidigare strategier, jämför hur Apple gjorde med iPod och 8GB-versionen av iPhone 4.

Förr eller senare kommer sentimentet skifta tillbaka och då kommer åter igen profit bli the name of the game.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar